lördag 15 januari 2011

Strumpstickning, flodkräftor och Sås&Kopp

Lördagen inleddes med sovmorgon och storhandlande på S-market. Det är ekonomiskt och praktiskt att handla mat för hela veckan, dessutom skönt att slippa fundera på matalternativ varje dag och bara tillreda det man bestämt sig för på lördag morgon. Vi är så organiserade, J och jag, att jag nu ska ge mig själv en stående ovation. Ett ögonblick.



Så där.
Dagen fortsatte med Södra Kårböle Gilles familjefest i min gamla skola i Kårböle. Det är en lite småbisarr tillställning, det tyckte jag redan när jag var barn. Gillets ordförande håller tal, Gillekören ylar med enorm inlevelse sig igenom några slagdängor, sen kommer Finlands Lucia och sjunger julsånger fast julen är slut för länge sedan. Därefter köper man lotter och är i smyg lättad om man inte vinner varken handmålad toalettskylt eller en en årsranson Mehukatti. Och sen ringlekar, tjohej. Lite bisarrt. Men ganska kul.

Dessutom hade Gillet lyckats boka Sås&Kopp i år och det är ju aldrig fel. Sås&Kopp inbjöd alla barn att komma upp på scenen och vara kör. Det ville T, men hon vågade sig inte riktigt ända fram. Så vi satt på en bänk precis framför scenen istället. Ser ni oss? S klättrade däremot hurtigt upp på scenen och försökte stjäla Sås eller Kopps flöjtfodral. Vte inte vad hennes plan var med det tilltaget, men kanske man skulle få nånting för det på ebay. Eller ens Pryltorget.
Nu har vi lyckats knockouta barnen genom att kittla dem i flera timmar och ge dem fasliga mängder spagetti bolognese. Nu blir det vittvin och quinoasalld med mango och flodkräftsstjärtar. Yum.

Och så ska jag sticka strumpor framför teven. Det går ju liksom inte att köpa yllesockor i vanliga klädbutiker, vi kollade flera stycken i dag eftersom T:s sockor är så trasiga att det inte går att stoppa dem längre. Då får man hala fram stickorna själv istället. Dags för en stående ovation till., tror jag



Så där. Hörs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar