måndag 30 januari 2012

Dagens ungdom är så burdus!

Igen en scen från Esbobussen. Jag var på hemväg från jobbet samtidigt som den svenskspråkiga skolan på vägen var slut för dagen.

In på bussen tumlar två mamseller i tofsmössa, cirka 12 år gamla. Efter dem en klunga friare, av vilka den modigaste tydligen gjort närmanden och fått avslag redan på hållplatsen.

Gosse: Vittu vem sa det där? Jag ska hakka er! Ni har vittu redan fått två varningar, jag ska hakka er på rikit!

Detta kunde ju ha tolkats som ett regelrätt hot, om inte gossens tonfall och kroppspråk snarare sagt "Får man bjuda damerna på en milkshake efter plugget?"

Mamsellernas svar var lika förvirrade. Ett förtjust fniter och fnater och smickrat blossande kinder, åtföljt av ett exalterat: "Du e heelt CP! Iiiiih hiii hiiii!"

Här stod det klart för alla inom hörhåll att det egentliga budskapet var "Oh ja, självklart Kennickie, du din hingst".

Tant förstod ingenting av meningsutbytet. Undrar just om mina snälla små mumintroll till döttrar ska klara av att deshiffrera alla dessa råa koder när de blir äldre. Hoppas nästan att de inte skulle göra det. Om någon, oavsett hur charmig,  hotar med att hakka dem ska jag lära dem att kontra med ett "Då ringer jag mamma, skolkuratorn, polisen, presidenten och pressen, du din ohyfsade ynkrygg".

1 kommentar:

  1. Underbart! Om jag någonsin får barn lär jag dem precis den där ramsan!

    SvaraRadera