torsdag 31 januari 2013

Fäsönreporter Frantz


 Det är rätt lustigt, fast jag har arbetat som journalist i nästan 14 år har jag aldrig varit på en presskonferens! Har inte arbetat med nyheter utan livsstils- och underhållningsjournalistik, och då blir det oftast så att man egenhändigt stämmer träff med intervjuobjekten eller lurar ut dem till studion i Böle.

Nåjo, bättre sent än aldrig. Imorgon öppnar Ivana Helsinkis 15-årsjubileumsutställning på Designmuseet och i dag fick pressen tjuvkika. En jättefin utställning, tror jag ska besöka den ett varv till för jag hann inte riktigt ta del av den med eftertanke.

Paola Suhonen är väl något av en idol, och det är alltid lite läskigt att intervjua sådana. Man är ju rädd för att bli besviken när det visar sig att hen är ett rötägg. Men ingen fara, Paola var rysligt trevlig. Ödmjuk men självsäker och genuint pirrig över att stå och se alla sina trettio (!) kollektioner på rad. Intervjun kan ni läsa här.

Sen fick man mousserande vin och kanapéer. I say! Kanske man borde ha satsat på en karriär som modereporter trots allt? Men rätt många på presskonferensen tycktes inte ha en tanke på att vare sig skriva artikel eller göra inslag. De tittade snorkigt på mig när jag kutade runt och gjorde mellanspeakar och bandade miljöljud. Jag ba: Ursäkta, inte stör väl mitt arbete ert lilla fäsönmingel?

2 kommentarer:

  1. Hur har du lyckats undvika presskonferencer och mingel? Jag har jobbat som journalist i ungefär fem minuter och hänger redan vant vid köttgrytorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kanske har undvikit att göra samma juttu som de andra :) Nä som sagt, om man inte sysslar med aktualiteter eller nyheter ordnas ju inga pressisar.

      Radera