söndag 3 mars 2013

Bonnies tomma blick

 

Den här bilden fladdrade förbi på facebook häromdagen och har spökat i mitt medvetande sedan dess. Den har nyligen utnämnts till årets pressbild i Danmark, så jag är inte den enda som påverkats.

Om man tittar hastigt kan man ju nästan tro att det är nån sorts artistisk modebild. Parfymreklam, kanske? Men kvinnan heter Bonnie och är prostituerad. Marie Hald, som studerar fotojournalistik, har följt med Bonnies liv och gjort ett reportage med flera bilder, men just denna valdes till årets pressbild. 

Vad tänker Bonnie på där hon ligger? Tittar hon på klockan? Undrar hon om hon kommit ihåg att packa ner rena gymnastikkläder åt barnen?

Jag börjar fundera på mannen också. Jag får känslan av att han ligger där och låtsas att han älskar Bonnie och att hon älskar honom. Att de nyligen att har ätit en god middag tillsammans, skrattat och småpratat och gjort upp planer för sommaren. Jag föreställer mig att han är snäll men väldigt ensam.

Varför ska Bonnie vara tvungen att ligga där? Finns det ingen annat sätt att försörja de tre barnen?

Kanske hon inte tycker det är så farligt? Kanske det är helt okej att ligga där en stund och få betalt för det hela. Till skillnad från kvinnor som lever i kärlekslösa förhållanden och inte får ett rött öre för att ligga still och stirra upp i taket? Upplever Bonnie att hon har kontrollen?

Många tankar väcktes av en enda bild. 

Powerful stuff.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar