tisdag 19 augusti 2014

Jag = Finlandssvensk kändis

I frågesporten "På resande not" tävlar finlandssvenska kändisar mot varandra i Europakunskap. 

Det innebär att eftersom jag är med och tävlar i programmet måste jag vara en finlandssvensk kändis! Tänka sig!!! Jag rodnar från vad till pannlugg! Nje, jag gör mig inte till nu. Jga har bara aldrig tänkt på mig själv på det sättet och blev vansinnigt smickrad av att inkluderas i denna kollektiva beskrivning. Men de kunde väl inte helst skriva "finlandssvenska kändisar (och Eva Frantz)"

Det här är nu i alla fall det superhemliga tv-projekt som vi har tisslat och tasslat om. En frågesport lite i stil med På spåret, premiär i Yle Fem nästa vecka. Jag bildar ett lag med Sixten Lundberg, som jag bara träffat i förbifarten tidigare. Ja, och så var han min idol när jag var liten, för han spelade Emil i Lönneberga på Svenska teatern. Det var före han blev Grottmannen och jag... ja vad jag nu har blivit. Utöver finlandssvensk kändis. (Kan man trycka upp visitkort med den titeln på? Ändra namnet på sin instagramprofil till "Eva Frantz Official"?)



Sixten och jag! Som två körsbär på samma kvist!

Det var fasansfullt roligt allt vara med om detta! Thomas Lundin är programledare, och det är inspirerande att se ett sådant proffs in action. Stjärnor som Sarah Dawn Finer och Anne-Lie Rydé släntrade runt i korridorerna och vi nervösa deltagare (Fredrik Furu, Monika Fagerholm, Alfons Röblom, Heidi Finnilä med flera) tuggade stressat på de framställda smörgåsarna och drog dåliga skämt. Ami Aspelund fällde mikrofonen i toabyttan. Ljudkillen fastnade i Sanna Tahvanainens behå. Christoffer Strandberg hade så snygga skor att alla började röra sig i slow motion när han kom in i rummet. 

Två skådespelare och två före detta skalliga kvinnor
Wikileaks hade inspelning i studion intill så vi fick samsas om en loge. Thomas loge, de facto. Det gick bra. 

Jag tror slutresultatet blev svinbra! Roliga och kluriga frågor, fantastisk musik, tassiga arkivklipp och någonstans mitt i allt en  hysteriskt grinande Eva. Kommer inte att våga titta själv, men alla andra kan ju göra det. Och heja på Sixten och mig, förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar