tisdag 28 december 2010

Evas årsberättelse 2010

Jag blev inspirerad av Linn och ska försöka knåpa ihop en egen årsberättelse. Here goes.

Januari
 Första julen och nyåret som flintskallig avklarad! Jag börjar jobba igen efter mammaledigheten, 60 procent och utan dagisplats för S. Det blir en hel del pusslande. Jag ser inte mycket av mina kära make under våren, eftersom vi jobbar och sköter barn i turer.

Vi flyttar till en tvårummare på Runebergsgatan eftersom rörrenoveringen i Berghällshemmet är i full gång men huset i Esbo står på hälft. Hälften av våra ägodelar hamnar i ett magasin på Drumsö, resten står nedpackat runt om i lägenheten. På något sätt lyckas vi ändå få det att bli ett hem. Stackars S sover i en skrubb men är glad i alla fall.

 Nyinflyttade och fagra

Februari
Skaffar peruk! Det hade jag inte trott men jag vänjer mig betydlig snabbare än jag trott. Känns mystiskt att ha hår igen, och jag är övertygad om att alla genomskådar bluffen och förfasar sig.


Fortsätter att springa hos olika läkare, får samma besked. Finns ingenting att göra, håret kanske kommer tillbaka, kanske inte. Bara att vänta och se.

Jag tappar mina ögonbryn och ögonfransar och har en ganska stor kris. Känner mig som en alien.


Mars
Trivs i Tölö men längtar efter ett hem som jag kan installera mig i mera på långsikt. Men så kommer katastrofen. Budgeten för husbygget sväller, banken säger nej till våra ansökningar om mera lån. Vi drabbas av panik, sörjer, brölar och bannar oss själva för att vi nånsin satte igång ett så huvudlöst projekt. Hus i förorten, vad tänkte vi på???

Jag låter pigmentera ögonbryn och eyeliner, mamma betalar. Det är hemskt men slutresultaten är inte alls så dabbigt, även om jag ser ut som en skurk från en Disneyfilm de första dygnen.



April
Plötsligt befinner vi oss i en rörremppa igen! Nu en av det enklare slaget, men i två veckor är Tölöhemmet uppochned. Jag och flickorna flyr till mina föräldrar Gamlas men J knogar på med torrdass i tamburen och duschar på jobbet. Efter två veckor får vi flytta in igen.

Vi går igenom husbudjeten för femtielfte gången och stryker allt som vi kan stryka. Snälla släktingar kommer till undsättning, banken gillar våra nya nedbantade planer och småningom börjar hoppet vakna till liv igen.Kanske det ska bli ett hus trots allt...

Weekendresa till Köpenhamn med mamma. Jättelyckat! Vi äter smörrebröd, dricker snaps, går på konstutställningar och sjunger karaoke på en pub på Tivoli natten lång. Det är vår i Köpenhamn.

Maj
Båda flickorna får dagisplats på samma dagis i Esbo! Enorm lättnad. Jag och S påbörjar inskolningen.

Kollegan Benny Törnroos tar med musikredaktionen på seglats. Segelbåt, skärgård, två FST-hallåor, Vegachefen, Benny Törnroos... how hurri can you go? Men roligt är det.

Under varje ledig stund finns vi på bygget och tapetserar och knogar på.

Juni
Huset är klart! Vi flyttar igen! Vi vimsar runt och testar grejer. Oooh, det kommer vatten ur kranen! Kylskåpet är kallt! Bastun blir varm! Allt är otroligt, för bara ett år tidigare fanns ju bara en grop där vi nu står i vårt  palats.

Flickorna börjar på nytt dagis. S gör sig hemmastadd ganska fort. T vill tillbaka till gamla dagiset och är ledsen. Det känns hemskt.

I slutet av månaden åker vi till Mallorca och har buskul hela veckan! Victoria och Daniel gifter sig samma dag som vi reser men de visar det hela på hotelltv:n!


Kunglig kisastudio




Juli
Jag får min nya peruk, en av äkta hår denna gång. Det är svettigt, lite som att ha en gummimössa på sig i solgasset, men jag är nöjd. Med pigmenteringar och hår gör jag inte en baklängesvolt av förskräckelse varje gång jag passerar en spegel. Jag tänker mindre och mindre på alopecian och det är skönt.


 Äta grönsaker? Vi? Never.

Vi älskar vårt nya hus. Vi grillar på bakgården och äter på balkongen. J och jag åker på gratis mini-break till Tallinn.

Jag pigmenteras ett varv till och det är dubbelt så jävligt denna gång. Men sen är det gjort.

Augusti
Börjar jobba heltid och har massor att göra. Vår nya vardag med långa arbetsresor, nytt dagis och familjepussel kör igång. Det är lite kämpigt men snart har vi fått fason på det hela.

Dagiset är toppen. Också T börjar vänja sig.


September
Pusslet börjar vara så etablerat att man kan boka in lite kvällsprogram också. Tjejkvällar, bokklubbar, bröllop, kräftskiva mm.

På jobbet blir jag ombedd att formulera ett förslag för hur jag skulle göra Nöjesmagasinet om jag skulle vara programledare 2011. Jag gör en powerpoint, cheferna blir eld och lågor och jag känner mig bäst i världen. 

Sen brakar det igång. Yle ska spara!  Sissi läggs ner. Kolleger är deppiga. Förvirringen är enorm.

Vi passar på att brabbas av alla dagisbobbor på en gång. Angina, spysjuka, magbobba, enterovius, party party.

Oktober
Livet känns inte okej. På Yle börjar samarbetsförhandlingar. Det såsas förskräckligt gällande mitt Nöjesmagasinförslag, jag ger redan upp hoppet. Alla tappar sugen.

Alla chefsjobb lediganslås. Ingen är speciellt hugad att ta ansvar för nånting men de flesta biter ihop och gör vad de kan.

Det börjar växa ut lite hår på mig igen. Bara en strånt här och en där men en intressant utveckling i alla fall. 


November
Jag fyller 30 år och firar med mina två familjer: den biologiska och tjejgänget. Jag hyllas och uppvaktas från morgon till kväll och mår som en prinsessa.




 Raclette är trååååkigt, osten smälter så lååångsamt...

Världens vackraste och bästa tjejgäng!

December
Jag flyttar över bloggen till blogspot!

Mycket roligt program väger upp oroligheterna på jobbet. Resa till Stockholm, julmiddag i Tammerfors, lagom julstök här hemma och så vidare.


Det visar sig att mitt Nöjesmagasin ska bli av trots allt. Jag försöker återuppväcka den iver jag kände i september.

Julen är lyckad. Vårt hus är som skapat för julfirande.

Jag konstaterar att tillvaron börjar kännas ganska skaplig efter ett turbulent år. Det är helt okej om  2011 blir tråkigare än så här.

And that's all folks! Det var Evas 2010 i ett nötskal. Om det inte händer nånting jättespännade under de närmaste dygnen.

1 kommentar:

  1. Klickade mig vidare från Linn. Kul att få läsa igenom en årberättelse så får man en lagom sammanfattning av din blogg :)

    http://lillvasan.blogg.se/

    SvaraRadera