onsdag 14 september 2011

Vilken deppig tanke

Läste en kolumn i Metro i går, där journalisten Janne Metso (förhoppningsvis) lite sarkastiskt uppmanade ungdomen att sluta plugga och börja spela ishockey istället för det är där pengarna finns. Och de som inte är sportiga ska istället satsa all energi på att spela data- och telefonspel eftersom den finska spelidustrin är framtiden.

"Nya spelare föds i samma takt som tidningläsare dör" skriver han.

Så deppigt. Det är ju sant.

Jag inser allt mer att jag börjar vara en dinosaurus som tycker att musik är mysigast på cd, att böcker ska vara av papper och dofta lite lim och damm och att det bästa sättet att titta på tv-serier är att se fram emot nästa avsnitt i en vecka snarare än att köpa rubbet på dvd-box och se allt på en gång.

Jag förstår mig inte på Angry Birds. Dötråkigt. Fåglar som flyger och grisar som grymtar. Spelade ett motsvarade spel i DOS på 90-talet där två gorillor stod på varsin skyskrapa och kastade bananer på varandra. I'm so over it.


Däremot är jag som journalist lycklig över att telefonen inte längre är vårt främsta arbetsredskap, för jag har alltid haft telefonskräck. Mycket skönare att googla, facebooksnoka och maila.

Men att pappertidningar skulle försvinna helt, tror ni det? Porrtidningar också? Kanske man borde ta patent på ett porr-pad? Fast det har nån säkert gjort redan.

3 kommentarer:

  1. Den moderna journalisten googlar, facebooksnokar och mailar på telefonen. Så telefonen är fortfarande journalistens främsta arbetsredskap. ;)

    SvaraRadera
  2. Jag är emd dig. heja papperstidningar och böcker. cd-skivor är jag osäker på, men om du insisterar är jag ok med det.

    SvaraRadera
  3. Hahaha! De där gorillorna var ju sååå bra då! Vad hette spelet???

    SvaraRadera