fredag 16 december 2011

Angående Yles finansiering

Eftersom jag arbetar på Yle och plikttroget har betalat TV-licens sen jag flyttade hemifrån (jo, också när jag levde på studiestöd, hur eländigt det än kändes) är jag hjärteglad över att det äntligen händer nånting. Vi på Yle kanske småningom kan sluta lägga ner fungerande program och ta avsked av uppskattade medarbetare för att pengarna ständigt är slut. Knappast kommer vi att kunna vältra oss i pengar efter 2013 heller, men förhoppningsvis slipper vi lite av den oro som alltid finns i luften när det är kärva tider. Och då blir vi sannolikt ännu mera taggade och kreativa, varpå de som betalar också får mera valuta för pengarna.

Men samtidigt blir jag lite beklämd av att läsa diskussionerna, eftersom det verkar vara klart för många att  Yles främsta uppgift är att producera möjligast tråkiga och dåliga program för att jävlas med konsumenterna. Vem behöver public service, jag klarar mig minsann fint med Maikkaren. Lägg ner Yle, varför ska jag betala för sådant?

Blir sårad på min egen och alla mina hårt arbetande och proffsiga kollegers vägnar. Alla våra program faller kanske inte alla i smaken, men vår avsikt är ju nog att informera, diskutera och underhålla. Inte att f*tt*s och hånskratta åt licensbetalarna på lönedagen den 23:e varje månad.

1 kommentar:

  1. hear, hear!

    enligt undersökningar tycker i princip de flesta finländare att fammon i Pielajärvi ska få ha sitt virkningsprogram och att nyheter på samiska och barnprogram på svenska är nödvändigt. men eftersom JAG inte ser på det ska JAG inte betala. men om bara målgruppen skulle betala för just det programmet kan det inte existera. det är för dyrt.

    det här med att fyrka lite för allas bästa är en tanke som tydligen är hemskt främmande för många.

    det man ju också betalar för är oberoende. och nu säger jag inte att Yle har den officiella sanningen, den megaobjektiva journalistiken och redaktörer utan personliga åsikter. men vi jobbar direkt för dom som tittar, lyssnar och läser och de som tittar, lyssnar och läser ska inte ens behöva tänka tanken att vi skulle behöva fundera på aktieägares intressen.

    alltså, alla som betalar äger ju en del av rundradion. tänk att ha en egen radio! hur kul som helst!

    SvaraRadera