söndag 18 december 2011

Kitteldalens karamellkokeri: gratis plombutdragning

Min pappa är allergisk för det mesta, stackaren. Så här i juletid får han vara extra försiktig, för det är ju fisk, nötter och choklad precis överallt. Men kola tycker han om, och som den goda dotter jag är har jag nu för andra året kokat gräddkola.

Det är inte helt okomplicerat. Socker, grädde, sirap och smör ska puttra tills geggan klarar kulprovet. Igår stod jag och rörde om i en halvtimme. Svettigt.

Meddelade i alla fall mamma att årets karamellkokning var avklarad. "Aj så bra" sa mamma, "Då blir pappa glad. Det var så goda kolor förra året, han värmde upp dem i mikron och knep av dem med en avbitartång".

Kanske jag ska fundera lite till innan jag ger mig in i karamellbranschen på heltid.

2 kommentarer:

  1. Haha, tror nog att jag får överväga detsamma.. Det är kul och gott, men svårt. :)

    SvaraRadera
  2. Har upptäckt termometern. Koka till 125 (-127) grader, så blir konsistensen bra. Glömde en gång upp till 131 grader och det var svårtuggat.

    SvaraRadera