onsdag 16 maj 2012

Jag trodde jag hade en uppfattning om prostitution

Här har jag gått och trott att jag har både en uppfattning och en åsikt om prostitution. Lilja 4ever, har jag tänkt. Thaimassöser med hemlängtan och otäcka hallickar. Utnyttjande och förtyck hela vägen.

Men i dag träffade jag svenska Pye Jakobsson, som iofs är pensionerad sexarbetare numera (44 bast, lastgammal tyckte hon själv) och föreläser och konsulterar istället, men som verkligen har trivts med sitt jobb.

 Jag, Pye och Nina.

Pye var mycket tydlig med att hon inte vill tala för någon annans del, men samtidigt sa hon att hon under 20 år i branschen inte har lagt märke till ett enda Lilja 4ever-fall, däremot lovprisade hon det nätverk och den systerskap som uppstår mellan prostituerade. Hon ser prostitution som ett självständigt och luckrativt yrke för unga tjejer.

Om ni vill höra intervjun med Pye hittar ni den här. Vi blev så hänförda av henne att vi knappt kom oss för att avbryta eller protestera. Och även om jag inte riktigt kan greppa att det skulle vara så där skoj att vara prostituerad måste jag medge att jag fick tänka om rejält på en del punkter. Tydligen ska man akta sig för att dra alla prostituerade över samma kam, då gör man bara dem som är förtryckta på riktigt en björntjänst.

5 kommentarer:

  1. Jag tycker ändå man ska utgå från att prostituerade inte gillar det de gör. Det är bättre att bli bevisad det motsatta och träffa en glad sexarbetare, än att gå omkring och tro att kvinnor som säljer sig själv är jätte glada med sitt yrkesval och på så vis stänga ögonen för det negativa i branschen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller nog med dig. Men ibland undrar jag om jag blir förblindad av det faktum att jag personligen skulle tycka det var förfärligt att sälja sex. Tydligen finns det också sådana som tycker det är helt okej, som väljer sina klienter och månar om tryggheten kring det hela. Pyes poäng var väl att när man utgår ifrån att alla i branschen är offer tar det bort resurser och uppmärksamhet från dem som verkligen är det. Och jag hade inte tänkt på saken på det sättet tidigare.

      Radera
  2. Vilket intressant inslag! Mer tips om bra program som du gör, tack. Visst, det är inte bra att dra alla över en kam, men det finns så hemska och omfattande fall av människohandel, så lite försiktigt är nog även jag med att svälja bilden av den glada sexarbetaren med hull och hår. Men helt säkert så finns det många personer som tycker att det är ett okej, eller bra sätt att tjäna pengar.

    SvaraRadera
  3. Det som intresserar mig är inte huruvida man kan vara lycklig som prostituerad eller inte, det tror jag säkert att man kan, snarare vill jag veta mer om vägen fram till beslutet att du som ung kvinna väljer att sälja din kropp . Vilka omständigheter är det som gör att det känns okej för någon att sälja sex och för en annan är detta helt otänkbart? Det är beklagligt att så många feminister ser ner och stämplar sina medsystrar som jobbar som sexarbetare. Det är ju inte dom som är problemet. Det är miljön vi växer upp i och alla signaler vi dagligen får- att vi är objekt som skall behaga mannen. Det är just det som är så tragiskt.

    /E

    SvaraRadera