onsdag 13 juni 2012

Kunglig studiogäst

I dag har jag varit fullt sysselsatt med att boka trevliga studiogäster för Morgonöppets sommarprogram. Det gick bra. Förutom i det här fallet. 

Tjej: Hallå, Ehrensvärdsamfundet.
Jag: Jo hej, Eva Frantz från Radio Vega här. Jag undrar vem som är kungen på era rundturer för barn i sommar? På Sveaborg, alltså.
Tystnad.
Tjej: Kungen?
Jag: Jo alltså, är det inte så att kungen är guide för rundturerna?
Tjej: Jag måste fråga min kollega, ett ögonblick.
Lång tystnad, avlägset tisseltassel.
Tjej: Hallå?
Jag: Jo jag är här.
Tjej (nöjt): Gustav den tredje!
Jag: Jamen vad bra. Råkar du ha ett direktnummer eller ska jag ringa via hovets växel? Eller kanske jag ska vända mig raka vägen till Livrustkammaren?

(Nä, det sista sa jag inte. Men jag borde ha gjort det. Det skulle ha vart vitsigt)

1 kommentar:

  1. Aaah, jag dör. Standarden har minsann gått ner sen jag slutade vara Gustav III:s telefonsvarare. :D Nå nej nå nej. Hoppas du fick någon kung till sändingen, jag besökte er företrädare förra året tillsammans med den sluga ränksmidaren och det var hur kul som helst. Ack lilla Svenskfinland, ibland saknar jag dig, tacka gud för internet så får man hänga med lite i alla fall.

    SvaraRadera