lördag 18 augusti 2012

Poddexplosion?

Jag har ju som bekant blivit en fullfjättrad poddnörd den här sommaren. Var just ute och sprang (inget att skryta med i sig eftersom jag höll på att avlida på min standardrunda) och hörde på Alex&Sigge samtidigt. Sigge Eklund hade sentomsider på allvar upptäckt podden nu (lite besynnerligt med tanke på att han gör en podd själv varje vecka) och blivit så uppslukad att han helt glömt bort att läsa böcker på semestern.Han brukar tydligen annars vara en sådan som slukar bok efter bok på flygplan och vid poolkanten.

Han kom in på ett resonemang som jag tyckte var intressant. Nutidsmänniskan läser nästan konstant. Kommunikation sker främst i textform, det är twitter, e-post, sms osv. Jämför med vardagen för tjugo år sedan då man använde telefonen mycket mer och gjorde saker öga mot öga. Då läste man inte ens närapå så mycket som nu. Förr i världen kopplade människan av med en deckare på semestern. Numera kopplar man gärna av med en podd eftersom det är skönt att få en paus i allt läsande. Och således, menade Sigge Eklund, kommer podd-explosionen bara att tillta. Nånting stort kommer att ske.

Ojoj så ivrig jag blev. För jag tror han kan ha rätt! Vad tror ni?

6 kommentarer:

  1. Svar
    1. Sant! Speciellt när han pratar om föräldramöten.

      Radera
  2. Jag tycker jag borde göra en podcast men har inte ens kommit igång med att lyssna på såna... e så dukti. Men så där i princip tror jag på podden.

    SvaraRadera
  3. Det är först nu i sommar jag upptäckt poddarna, faktiskt med hjälp av sommarpratarna på Vega. Tycker det är ett smart sätt att få ut sina tankar och diskussionsämnen till massorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här! Har lyssnat lite smått tidigare, men det är nu i sommar jag blivit helt podd-prillig.

      Radera