söndag 18 november 2012

'Tis the season to be stollig, fa la la la laaa

Jajamen. Nu kör vi jul. Ni får rynka på näsan och himla med ögonen bäst ni vill, jag behöver en gnutta jul just nu. Det har varit ett kämpigt år och därute är det mörkt som i buttcracken på Lakritstrollet. Vi knäpper igång Advent. Klick.


Var på ett hurtig promenad under de några minuter man fick uppleva nån sorts dagsljus i dag. De har röjt i skogarna kring Ladusveds motionsslinga och en massa minigranar låg vid vägkanten. Jag och en äldre dam stod en stund och plirade på granarna, sen kom vi överens om att nappa varsin. Lika gärna kan vi ju ta dem som att låta dem ligga kvar och murkna, resonerade vi.


Här är min pre-Hosianna-gran. Inga ljus, inget glitter, bara rosa och bruna kulor. Sen läste jag att Underbara Clara skulle tillreda saffranspannkaka och blev inspirerad.


T tyckte att proceduren var på tok för långsam.


Sådärja! Saffranspannkaka! Den smakade inget vidare.

Men vid det här laget hade min tidiga juliver smittat, så flickorna tyckte det var lika bra att klä om.


Nu tar vi igen oss lite. T sjunger Blott en dag ett ögonblick i sänder med klar stämma. Oklart var hon snappat upp den.

Att en sån söndag.


1 kommentar:

  1. Visst hade du risgrynsgröt i saffranspannkakan? Annars blir det inte gott!
    (Vi har lyssnat på julmusik och ätit risgrynsgröt idag. Hälsar sign en annan som behöver lite julfeelis just nu!)

    SvaraRadera