tisdag 13 oktober 2015

#evascocktailhour

Vad är väl bättre än halvdåsig tisdagsförmiddag som denna än att blogga om en trevlig drink man uptäckt på sistone? Jajamen, jag har fortsatt att ställa till med cocktail hour hemma i köket stort sett varje lördagskväll. Och inte har jag planer på att sluta heller.

Den som tycker detta verkar intressant kan gärna följa med på instagram, evafrantz heter jag där.

I ett ganska sent skede av min cocktailkarriär har jag börjat trixa med efter maten-drinkar. Den här är fullständigt lysande, dock så pass söt att den ersätter en eventuell dessert. Eller what the heck, kör både cocktail och dessert om du vill! Yolo som ungdomen säger. Diabetes happens, säger den gamle.


Toasted almonds! Lägg in några cocktailglas i frysen på förhand, för den här ska vara så kall att den nästan fastnar i läppen.

Rosta hastigt några mandelspån i en torr stekpanna.

Häll i en del bourbon och två delar Amaretto i glasen och rör om. Ha gärna i några isbitar också, för den ska som sagt vara kall.

Sedan det pillriga: häll försiktigt  ett lager lättvispad grädde över härligheten. Bäst blir det om du håller en sked över cocktailen och häller i grädden via skeden, då bromsas grädden och blir ett lager istället för att blandas ihop med vätskan. Precis som när man gör Irish Coffea alltså.

Strö försiktigt mandlarna överst.

Njut. Jag lovar, det här är så gott att det är obligatoriskt att testa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar