söndag 11 september 2016

Officiell vinterbadare!

Lystring lystring. Jag är numera officiellt vinterbadare. Okej, bedriften att ta ett dopp i dag var kanske inte så oerhörd med tanke på att det var 18 grader i luften (vad det var i vattnet vet jag inte för termometern hade försvunnit, men tippar på cirka 15). Men sommar är det ju inte, så låt oss då överdriva en aning och säga att det typ är vinter.

Det officiella ligger i att jag betalat medlemsavgift till Esbovikens vinterbadare Pulahdus rf och förärats med nyckel till de hemliga omklädningscontaintrarna vid Klobben och Stensvik. Någon bastu finns inte att tillgå, men omklädningsrummen är uppvärmda. Min plan är att ta mig till stranden minst en gång i veckan för att härda mig inför den riktiga vintern.

Hujedamig, allt utsätter man sig för. Men redan i dag var känslan i kroppen så obeskrivligt skön efter doppet. Taggad att testa i alla fall. Får väl se om jag fegar ur sedan när det blir kallt på riktigt.

1 kommentar:

  1. Det finns ju även tex. Saunakeskus Löyly, som delvis är byggt på havet www.loylyhelsinki.fi Kulturbastun www.kulttuurisauna.fi osv, i vilka man kan gå utan medlemskap, det förstnämnda, har rökbastu osv, om man föredrar havsvinterbad och förståss Hanaböleträsk www.cafekuusijarvi.fi även med 2 rökbastun, om man föredrar sjön. Men komm ihåg, inga huvuden under vattnet på vintern, så inte hjärnan fryser och om man har tillgång till bastu, absolut inte helt direkt från bastun i vaken, utan tag en ljumm dusch före, liksom även efter, att man kommit upp ur vaken och skall gå i bastun, tar man en dusch för att kråppens temperatur, långsamt skall höjas/sänkas. Garranterar, att du älskar vinterbad och locka även den övriga Familjen i leken.

    SvaraRadera