fredag 1 februari 2013

Fruktallmänbildning

Jag har insett att det finns en rejäl lucka i min bildning. I fruktdisken i våra vanliga matbutiker ligger en massa frukter som jag aldrig har smakat på. Ja, de flesta vet jag inte ens namnet på. Så vi har ett litet projekt på gång nu, vi försöker undan för undan äta oss igenom fruktdisken.

Igår blev det vattenmelon (det har jag förstås ätit men S påstod att hon aldrig smakat) och patahaya (som ser ut som ett fuchsia-färgat rymdmonster på utsidan och är vit och pripplig inuti). Jag diggade patahayan, T gav en etta av fem och S knep ihop både ögon och mun och vägrade befatta sig med saken. Melonen gillade samtliga. Lika bra, patahayan var svindyr. Skulle bli kostsamt i längden och den var enda frukten som kvalade för mullematlådan.

I dag var det rambutans tur. Mycket god! Fulla poäng av de familjemedlemmar som vågade smaka. Mycket arbete för några små fruktslimsor dock.

Känner mig som en innovativ och förträfflig mor på alla sätt och vis. Borde få ett diplom av Folkhälsan eller någå.

3 kommentarer:

  1. Hurra för fruktallmänbildningsprogrammet! (oj vilket långt ord det blev) Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Jag har märkt att det är nåt slags mangosäsong nu (mangon är rätt billig) så jag har bekantat mig med den, bland annat lagat en mangosås med yoghurt och chili att äta på salladen.

    SvaraRadera
  3. När jag var lite och vi for från byn in till den stora citymarketen i staden någon gång ville jag alltid att vi skulle köpa någon exotisk frukt. Mango, rambutan, kumquat och carambola har jag åtminstone testat, inte patahayan, men verkar inte som jag missat nåt heller.

    SvaraRadera