torsdag 8 september 2011

Grundkurs i chefiska, del 1

Jag är inte chef men jag har shitloads med chefer och är på god väg att cracka deras kod. Så i dag ska vi lära oss en mycket användbar mening. Jag har hört den så många gånger under de senaste åren att jag misstänker att den lärts ut på något ledarskapsforum nånstans.

"Jag har alltid förespråkat rotation, det är nyttigt att byta perspektiv då och då"

Denna mening kan du dra när du slopar ett chefsjobb till förmån för ett annat. Du kan säga detta när du egentligen menar:

- Jag hatar mina undersåtar. Hatarhatarhatar. Och de babianerna hatar mig tillbaka.
- Jag är rastlös. Jag orkar inte med samma arbetsuppgifter i mera än ett halvår.
- Jag är maktgalning! Jag samlar på chefstitlar som andra samlar på muminmuggar, haaa!
- Jag är fem före burn-out och måste ha en lättare chefsportfölj NUUU.
- Mitt jobb är tråkigt. Hoppas att mitt blivande jobb är mindre tråkigt.
- Jag försökte imponera på de ännu högre cheferna genom att driva igenom stora förändringar. Men det sket sig och nu måste jag ånga vidare innan nån inser hur generad jag är.

Ja, eller så kanske du helt enkelt förespråkar rotation och vill byta perspektiv.

En mycket användbar mening, med andra ord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar