tisdag 27 december 2011

Groundhog Day

Igår sent på kvällen anlände brandkåren, sågade ner tall-jäveln och klämde fast några extra taktegel över hålet i taket medan vi satt och tittade på Anno 1790 i allsköns ro. Jag kände mig så löjligt tacksam för deras insats, måste riktigt påminna mig om att detta är deras jobb.

T har utvecklat en brandmans-fetish fast hon bara är 5 år. Ännu vid midnatt var hon klarvaken och satt och plirade ut genom fönstret "Titta mamma, nu åker räddningsverket hem! Jag sa vinka till dom" kvittrade hon förtjust.  

I dag blev det lite Groundhog Day för vi hade igen satt oss i bilen klara för avfärd när telefonen ringde. Det var vår byggkonsult Tuffa Tom som hade trollat fram en ledig byggkille som kan komma och åtgärda taket genast. Så vi fick loma in i huset igen.

Och nu sitter vi här. Och väntar.

Fast det är inte jättesynd om oss. Värre är det ju för alla som tillbringat det senaste dygnet utan elektricitet.

2 kommentarer:

  1. Jag trodde inte brandkåren brydde sig om privata tallar som anfaller privata hus. Det trodde jag man fick lov och kapa ner själv. Om inte farliga elledningar är inblandade förstås. Där lärde man sig något nytt.

    SvaraRadera
  2. Jag undrar om hemförsäkringens ens skulle täcka den skada vi hade förorsakat om vi själv tållat upp på taket med vår pyttemotorsåg från Bauhaus :) Nej, brandmännen stod nog och taktikerade ett bra tag innan de sågade ner tallen och fyra gubbar var inolverade i själva sågandet. Tur att det finns proffs.

    SvaraRadera