torsdag 8 december 2011

To look good naked

Det verkar råda viss förvirring kring det här med mångens önskan att gå ner i vikt. Vad är målet liksom? Hur är det till exempel med mig, en stadgad och belåten högutbildad tvåbarnsmamma, vill jag verkligen försöka uppnå de orimliga skönhetsideal vi överöses av i reklamer och modereportage? Fattar jag inte att det är förvridet och att jag blivit hjärntvättad?

Nej, jag strävar inte efter att se ut som en catwalkmodell. Det enda egentligen målet med mina hälsoprojekt är följande:

I want to look good naked!
(Det har jag snott från American Beauty)

Och varför vill jag det då? Så jag kan strutta runt i bara mässingen framför min make? Jovars, det kan jag väl göra nu som då, men det är inte heller huvudsaken.

Jag skulle vilja att den där figuren som jag ser i badrumsspegeln om morgnarna var någon som fick mig att tycka "Nå men wow, inte alls så illa". Och jag är inte så värst långt ifrån, kan jag tala om. Så fort lite muskler började synas på mig blev min attityd mot min spegelbild en helt annan. För mig räcker det att hitta några grejer som jag tycker ser bra ut för att mitt självbild ska få en boost. Jag är inte ute efter perfektion. Men för några månader sedan hade jag svårt att hitta nånting jag kunde känna mig stolt över. Det var då jag gjorde slag i saken och började träna och äta kontrollerat.

De där omdiskuterade icke-existerande H&M-dockorna ser jag ingenting attraktivt i. Däremot stötte jag på nånting riktigt snyggt i senaste Amelia. Tjejen till vänster har sannolikt ett BMI över 25. Hon är ett stadigt fruntimmer, men det syns att hon tar hand om sig också. Och does she look good naked? Avgör själva!

4 kommentarer:

  1. Jag tänker alltid på hur dyrt det blir att köpa större kläder. Hur praktiskt det är att ha samma storlek.

    Annars har jag ngt fel i hjärnan som gör att jag är nöjd med mitt utseende helt oberoende av hur jag verkligen ser ut. Sant. Därför måste jag motivera mig själv till hälsosamt leverne med att visualisera vad ett par nya jeans skulle kosta.

    SvaraRadera
  2. Jag skulle säga att damen till vänster har ett BMI på ungefär 23. Hon ser ungefär lika plufsig ut som jag och mitt BMI ligger på 23. Jag vet nu inte om jag ser bra ut naken, men det går att leva med det.

    SvaraRadera
  3. Jag är snäppet mindre i omfång än damen och mitt BMI är 26,5. Öveviktig så det visslar om det alltså. Fast så är jag antagligen betydligt kortare än hon också. Och BMI är nu kanske inte den mest hållbara skalan heller.

    SvaraRadera
  4. Hon ser fucking fabulous ut! :) Det är ju bra att du vet varför just du vill gå ner i vikt och vilken form du strävar efter. Jag är väldigt kluven med det här med viktminskning. Å ena sidan är det inte hälsosamt att vara överviktig, å andra sidan är det ledsamt att kroppsbilden är en så viktig del av vårt liv. Nu menar jag ingen kritik mot dig. Du verkar ha på klart vad du vill och varför du vill det.

    p.s. jag funkar likadant med att någon detalj kan boosta mitt självförtroende enormt :)

    SvaraRadera