tisdag 3 januari 2012

Restaurangtips i centrum?

På torsdag ska jag och maken gå på dejt. Eftersom jag älskar maten på Ata bar föreslog jag det, men nu tycker J att vi har överdoserat på hummus och vill gå någon annanstans.

Men vi har så dålig koll numera. Det får gärna vara lagom dyrt (huvudrätter kring 15 euro ungefär), centralt (vi ska gå på bio i Tennispalatset efteråt)och någorlunda mysigt. Vi äter det mesta, kinesiskt är jag inte så förtjust i men allt annat går. Absolut ingen lekhörna!

Snälla movers and shakers, hjälp ett förvirrat par från fjärran förorten!

9 kommentarer:

  1. Kommentatorn erbjuder sin hjälp.

    SvaraRadera
  2. Skulle ha rekommenderat Atelje Finne men den är betydligt dyrare men mysig eller sen nepalesiskt (betydligt billigare) Mt.Everest.

    SvaraRadera
  3. Ryan Thai har numera en restaurang även i Kajsaniemi. Åtminstone den ursprungliga vid Kaserntorget är bra. Tapasta på Nylandsgatan och Tapas y Pinxos (eller dylikt) på Kajsaniemigatan är också kiva. Hoppas ni hittar något bra!

    SvaraRadera
  4. bar tapasta (tapas) på nylandsgatan är en evig favorit. coma (italienskt) på museigatan är mysigt, intimt. kuukuu på samma gata lär vara bra, inte testat själv. benjamins bistro (italienskt) runt hörnet från arbis är genuin! inget fancy, men god mat, bra service o sådär lite härligt italienskt kaos. kitch på georgsgatan - mysigt o rento, mycket god mat.

    SvaraRadera
  5. Ai jo, italienaren på Lappviksgatan är också huippu och typ mitt emot är stans äldsta japanska, dvs Kabuki, som fortfarande håller måttet.

    SvaraRadera
  6. Tack för alla tips (ja inte Kommentatorn kanske men ni andra)! Coma eller Finne kunde vara goda alternativ. På Benjam's och Zio Pepe äter jag alltid ihjäl mig så det är för farligt :)

    SvaraRadera
  7. Jag skulle köra med Zio Pepe på Lappviksgatan 25 med den budgeten. Det är inte så fancyt, men ganska mysigt och var helt god mat senast (för flera år sen...).
    Basse

    SvaraRadera
  8. Jag rekommenderar Pihatonttu på Eriksgatan. Mysigt ställe och riktigt bra mat!

    SvaraRadera
  9. Jag har fallit ur restaurangsvängen rätt bra sen flytten till Karis, men hur skulle det vara med pastarestaurangen Vapiano där de gör pastan framför dig medan du väntar? Ganska humana priser och trevlig miljö, tycker jag. www.vapianointernational.com

    SvaraRadera