torsdag 8 augusti 2013

Syster Duktig fixar och städar

Har en dryg vecka semester kvar ännu, och har bestämt mig för att ägna all tid åt det jag gillar mest: hemmafix. Har en massa mer eller mindre genomtänkta projekt på gång.


För det första har jag pimpat våra rejält skamfilade trädgårdsmöbler. Inspirerades av J:s moster Mona som hade vandrat in i en måleributik med en lavendelkvist, bett dem blanda rätt nyans av lila och sedan gett trädgårdsgungan på Replot en ordentlig makeover. Supersnyggt! Stal idén rakt av.


Det behövs mera belysning i skrivhörnan om kvällarna nu när augustimörkret smyger sig på. Lampfoten till vänster köpte jag på loppis i Pojo för flera år sedan, men eftersom kontakten inte var jordad och lampskärmen var strykful har den drällt i en skrubb. Men min snälla pappa pillrade dit en ny kontakt och med en svart Ikea-skärm blev den hur fin som helst.

Så här har det som jag försökt kalla min syhörna sett ut de senaste åren.


Men nu ser den ut så här istället.



Har ju en massa vaser, kakfat och burkar som jag samlat på mig till J:s förtret. Men nu tog jag dem i användning och försökte organisera ett riktigt pysselskåp. En skattgömma för ovädersdagar, tänkte jag. J får också pyssla om han vill.

Utöver det har jag röjt som en galning i klädskåp och gömmor. En tid köpte jag snygga förvaringslådor i tid och otid och trodde på något sätt att detta var rätt metod för att få ett välorganiserat och prydigt hem. Men det funkade ju inte alls, istället gömde jag undan en massa skrot utom synhåll och hittade aldrig nånting. Så nu har både lådorna och en stor del av innehållet åkt ut.

Syster duktig är mitt mellannamn.

1 kommentar:

  1. Fick lite inspiration att städa då jag läste ditt inlägg. Tack.
    Mamsen

    SvaraRadera