onsdag 11 juli 2012

Pafostips

Det här tycker jag man ska göra om man besöker Pafos:

 - äta halloumiost i pitabröd till lunch. Saligt gott, osten smakar så jäkla mycket bättre än den man får i butikerna här hemma.


- besöka kungagravarna. Väldigt spännande att klättra upp och ner i gamla gravkammare och lysa sig omkring med ficklampan i mobiltelefonen.

 - kolla in klippan där Afrodite enligt legenden föddes ur havets skum. Rekommenderas speciellt för ofrivilligt barnlösa, man lär ska bli extra fertil om man simmar runt klippan. Jag som knappt klarar av att hålla koll på de två sprogs jag välsignats med aktade mig som ögat för dylika tilltag. Istället plockade vi vackra stenar på stranden.

- Kolossi. Orkar du bara en en medeltida ruin på resa, välj denna. Spännande ställe, ett av de mest välbevarade medeltida forten i hela medelhavstrakten. Fin spiraltrappa a la Törnrosa.

- Fruktmarknaden i Övre Pafos. Det är ju liksom så här aprikoser och plommon ska smaka. 

- Åk buss! Enkelbiljetten kostar 1 euro, bussarna är luftkonditionerade och behändiga.

Du behöver inte nödvändigtvis

- gå på fisk-spa. Det tvingade familjen mig på sista kvällen. Alltså ett sådant där system där man doppar fötterna i ett akvarium och så nafsar femtio små firrar i sig av torra hudflagor. Det var ganska lustigt att sitta där men nån större effekt på fossingarna kunde jag inte märka.

- gå på restauranger som erbjuder grekisk dans. Det kan hända att du måste slita dig från stiffadon mitt i middagen och dansa liten opa-opa-tjosan-shottis.

Och så några bonusbilder ännu när jag nu håller på:

 Kvällsfina morsor.

 T tar igen sig på Saranta Colones.

 Småbyxbyke på balkongen.

 T lärde sig nästan att simma på den här resan och fick en flätfrisyr som belöning. 

Här vet jag inte riktigt vad vi sysslar med, men visst är vi tjusiga?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar