fredag 31 augusti 2012

Här står jag och slänger mat

Hemma med krassligt barn i dag, passar på att röja upp i köksskåpen. Och hujedamig så många arkeoloiska fynd jag gör! Grötris som gått ut 2010, tre oöppnade påsar muskotnöt (vi köper tydligen nya inför varje pepparkaksbak), konserver som vi gott och väl kunde ha ätit upp i tid om vi bemödat oss att kolla datumet och använt den äldsta i maten istället för den som står längst ut på hyllan.

Skäms på mig, usch och fy. Nu ska jag göra bättring och planera veckomatsedel baserad på sådant som vi har här hemma och är på vippen att bli gammal. Vi har tre paket lasagneplattor bland annat. Och massvis med sojamjöl. Recept med muskotnöt, anyone?

6 kommentarer:

  1. Lasagne blir det förstås, du sätter muskotnöt i bechamelsåsen. Eller lite i potatismoset, det är också gott!

    SvaraRadera
  2. Torrvaror (typ ris i förslutna påsar) blir nog inte otjänliha som människoföda fast datumet "bäst före" är passerat. Även med något år.
    ALLTID låta lukt och smak avgöra!
    (färskvaror som fisk och kött är sen en annan sak)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jovisst, bättre begagnade lasagneplattor och riskorn kan jag nog tänka mig att äta. Det jag slängde såg nog inte riktigt hälsosamt ut längre. Tror det var mera damm än vetekli i paketen...

      Radera
  3. Det blir också gott med muskotnöt i ostfondue eller i ostsås till pasta. Testa t ex göra både en tomatsås och en ostsås med par-tre olika ostar och lägg av båda på pastan. Sjukt enkelt o gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha! Det där har jag aldrig tänkt på, nästa helg kanske!

      Radera