tisdag 8 april 2014

Paris, Paris

I dag bestämde jag mig för att sluta öda en massa fritid på att sitta och vara irriterad på grejer jag ser på facebook. Därmed har jag gjort slut med hela nätverket, åtminstone som privatperson. Känns som ett bra beslut. Samhällsdiskussionen finns på Twitter, glimtarna från vardagen på Instagram.

Och nu kanske jag skulle komma mig för att blogga lite flitigare istället! Jag har ju gubevars varit i Paris  med mamma nyss, helt utan att göra väsen om saken här! Skandalöst. Men här kommer nu en liten efterhandsrapport istället, i form av en topp-10-lista.

1. Hotel Auberge Flora
Världens roligaste lilla hotell med bra läge mitt emellan Marais och Bastille. Rummen är pyttesmå men smart genomtänkta. Eluttag, utrymme för necessärer i badrummet, läslampa vid sängen, fönster som går att öppna och allt det där som jag ibland muttrande saknar också på bättre hotell. Dyrt var det inte heller, vi fick en bra deal via ebookers. Men om man är väldigt reslig kanske det här hobbithotellet inte riktigt är lämpligt.




2. De stora varuhusen
Lafayette och Printemps, både lyx och saker som vanliga dödliga har råd med. Men det bästa är kanske arkitekturen. Kolla nu Lafayettes kupoltak....


Tips: turister brukar ju köa länge för att få klättra upp på ursiktsplattsformer som Norte Dames torn eller Triumfbågen. Vi tog bara rulltrappan upp till Printemps takterrass! Otrolig utsikt alldeles gratis! Då kan man lika gärna ta en quiche och lite vin!

 

3. Matpalatsen
Hediard, Ladurée och Fauchon. Jestas vilka delikatess-displays. Fungerar nästan som konstgallerier. Men jo, några makroner måste man ju fräsa i sig.


Fick tips om detta klassiska Paris-hak av en kompis vars bror har bott i Paris. Väldigt icke-turistigt och mysigt. Här gällde det att ta till charm och högstadiefranska för att beställa mat och vin, men så fick vi också detta: 


5. Nå det där tornet
Det går inte att komma ifrån att Eiffeltornet är häftigt. Speciellt på kvällen när det lyser. Vid varje jämnt klockslag efter solnedgången crazyblinkar hela tornet i några minuter (tydligen en kul grej som man skulle köra vid millenieskiftet men så blev det så populärt att man fortsatte). Vi hoppade på en av de mindre lyxiga flodturerna och puttade omkring med varsin miniflaska bordeaux. Turistigt och skoj!

'
6. Operan
Jag var besatt av myten om Fantomen på Operan när jag var tonåring. Inte bara musikalen, utan främst Gaston Leroux' roman som jag läst ett tjugotal gånger. Tågade förstås raskt fram till loge 5 som är Fantomens loge, och noterade nöjt att han har fått en liten plakett. Tyvärr var logen låst, annars hade jag tittat in och sagt tjena.

Simpel skandinavisk elegans.


7. Musée de Montmartre
Också den museitrötta kan bra sticka in sig i detta lilla museum i ett av de fina gamla husen på bakgatorna i Montmartre. Man måste bara fäkta sig igenom turisthorderna vid Sacre Coeur först. På museet kan man leka med Renoirs gunga (han målade tavlan just i den här trädgården), titta på jättegrodor i en damm i trädgården och se fina bilder av tidiga cancandansöser. Här var det minsann fysik och teknik som var viktigast, inte sex appeal. Heja!



8. Söndagspromenad i Bastille och Marais
Först hamnade vi på en gigantisk matmarknad strax utanför hotellet. Hela grannskapet var på plats och plockade åt sig råvaror för söndagsmiddagen. Det mesta är stängt i Paris på söndagar, men i Marais var det hålligång. Speciellt i kvarteren runt synagogan, köerna ringlade sig till de olika kosher-snabbmatställena. Och så stötte vi på denna glada lilla orkester med världens tuffaste gogo-dansös. Hon måste ha varit en bra bit på 70.

9. Restaurang Marguerite
Vegetarianer gören sig icke besvär, men den som vill ha en rejäl biff tillredd enligt konstens alla regler till ett helt rimligt pris ska absolut styra kosan till denna lilla restaurang i den mindre bildsköna delen av Montmartre. Bustrevlig personal och en creme brulee som nästan fick mig att slira av stolen i extas.

10. Våren, våren, våren! 



1 kommentar:

  1. Även jag är en Fantomen-nörd så gissa om jag var i mitt esse första gången jag besökte Paris och fick uppleva Operan. Wow! Skrämmande, spännande och lite kusligt.

    SvaraRadera