tisdag 19 januari 2016

Ålderdomen och lightprodukterna

För några år sedan slutade jag väga mig. Jag insåg att mitt förhållande till vågen var osunt, att jag tog den dagliga lilla digitala siffran på displayen på golvet som ett facit för hur lyckad jag var.

Hade jag gått ner var jag glad - fastän det berodde på att jag legat däckad med en magbobba i flera dygn. Visade den för mycket kände jag mig misslyckad. Och varje dag satte jag ner en ansenlig del av min dyrbara tid på att tänka "ack om jag blott vägde 10 kg mindre".

Löjligt. Så jag slutade väga mig.

Att se andra hälsorelaterade siffror är mycket intressantare. Jag har alltid haft fina blodvärden. Bra kolesterol, lagom hemoglobin, lagom blodtryck etc. Det har jag känt mig lite mallig för. Fram tills nu.

Min senaste blodbild var inte alls så bra! Det dåliga kolesterolet var högt, blodtrycket högt och blodsockret högt! En ganska radikal förändring på fem år.

Det märkliga är att jag nog aldrig har levt så hälsosamt som under just dessa fem år. Regelbunden träning, rimlig alkoholkonsumtion, socker bara på veckoslut osv. Till skillnad från studieåren då jag festade varje vecka, främst levde på pizza och bulla, sov någon timme per natt för att hinna med både studier och jobb och aldrig tränade. Då hade jag minsann värden som en atlet!

Vad beror detta på? Tja, ålderdomen. Nu är jag ju då bara 35 år så jag balanserar nu inte riktigt på gravens brant ännu. Men helt tydligt har jag passerat vändpunkten.  Nu går inte längre att leva lite hipp som happ och lita på att kroppen klarar sig.

Sockret är ett mysterium, för jag äter verkligen inte mycket socker. Ingenting i veckorna, faktiskt. Bakar kanske någonting på veckosluten ibland, men that's it. Inget socker i kaffet, inga efterrätter på lunchen, ingen choko framåt eftermiddagen. Hälsovårdaren misstänkte att det var någon tillfällig rubbning så vi ska kolla upp det på nytt senare i vår.

Gällande kolesterolet har jag dock en teori. Det är länge sedan jag följt någon regelrätt diet, men när Atkins, GI och LCHF rullade in i stan för några år sedan anammade jag ett budskap, som blivit kvar sedan dess: undvik lightprodukter.

Creme Fraiche, smetana och fet yoghurt mättar bättre, hette det. Gud vet vad lightprodukterna egentligen innehåller. Nej, unna dig en fet ost och ät en skiva istället för tre. Fettet är inte boven.

Det var ju et trevligt budskap, så klart jag tog till mig det. Ja, inte har jag ju suttit och slevat  mig smetana dagligen förstås, men de gånger vi ätit mat innehållande mjölkprodukter har vi ofta använt den fetaste sorten.

Varningsklockorna borde ha ringt, lite som när folk glädjestrålande delar länkar med rubriken "Rödvin/choklad får dig att leva längre". Det är säkert sant, OM man håller sig till väldigt små mängder och aldrig någonsin överkonsumerar.

En annan bov är äggen. Jag har ätit massvis med ägg under dessa fem år. Ekologiska, givetvis. Bra proteiner, Omega-3 mättar, smakar gott och gör gott har jag tänkt.

Och nu står jag här med min mommo-kolesterol och känner mig snopen. Ägg finns på den förbjudna listan.

Så nu har jag sadlat om igen. Hejdå ägg! Vi ses på veckoslutet! Tjenare 2-procentig yoghurt. Boing på dig också, gummiost med låg fetthalt. Se där, osockrad mandelmjölk, trevligt att träffas.

Nej tyvärr Chia, du är fortfarande för slimy.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar